Black Bastard BBQ- What's in a name?

Bij het bedenken van een nieuwe naam moet er met ontzettend veel aspecten rekening worden gehouden. Wordt de naam al door een ander gebruikt? Is de domeinnaam nog vrij? Welke social media accounts zijn er nog beschikbaar? Vaak wordt één aspect vergeten te checken, namelijk wat betekent de naam (of welke associatie roept de naam op) in een ander land. Dat kan dan een staartje krijgen. Zo werd Old Amsterdam opeens het mikpunt van alle kritiek, toen zij een actie startte om haar plakjes kaas op de BBQ te promoten en daarbij een Black Bastard BBQ weg wilde geven.

Barbecueën is bijzonder populair in Nederland. 91 % van de Nederlanders barbecuet wel eens (bron; Nationale BBQ onderzoek van Trendbox). Maar liefst 5% van alle Nederlanders heeft een keramische BBQ. De meest bekende is The Big Green Egg. Een keramische eivormige barbecue, die ervoor zorgt dat de lucht circuleert. Hierdoor worden gerechten gelijkmatig gegaard. Door de goede isolatie en de zeer nauwkeurige temperatuurregeling kan het apparaat naast barbecueën ook roken, slow cooken, stoven en zelfs pizza's bakken.

In 2012 wordt er in Nederland een alternatief gelanceerd, met een gunstigere prijs/kwaliteit verhouding. De Black Bastard, een geheel uit industrieel keramiek vervaardigde kamado grill. Zoals de producent zelf aangeeft, het belangrijkste verschil is vooral optisch. De Black Bastard is namelijk volledig zwart.

De hippere strandtenten (zoals Bad Zuid in Zandvoort) gaan de nieuwe BBQ gebruiken. De stoere barbecue is hot en in 2014 wordt er een complete nieuwe lijn gelanceerd. Het succes van de nieuwe stoere BBQ blijft niet geheel onopgemerkt. Old Amsterdam ziet hierin een ideale partner om het gebruik van plakjes Old Amsterdam op burgers te promoten. Na de lancering van de printcampagne Maak kans op een Black Bastard BBQ breekt er online een rel los. In het Engels heeft de uitdrukking Black Bastard namelijk een nogal een beledigende/ negatieve betekenis voor mensen met een Afro-achtergrond. De discussie ontaardt dusdanig dat Old Amsterdam via een persbericht laat weten de naam niet meer te gebruiken en uitsluitend te spreken over een barbecue.

De rel doet denken aan de introductie van SHAG bier in Australië van de Nederlandse bierbrouwer Alfa. De Australische minister Grant Mc Bride verbood uiteindelijk het bier toen de campagne Fancy a shag de dubbele betekenis ging communiceren (shag is eigenlijk straattaal voor fuck). Het probleem is echter van alle tijden. Wat te denken van de Fiat Croma die in 1986 werd gelanceerd (een auto die rijdt als een pakje boter) of de Ford Pinto uit 1971(in het Portugees betekent dit niet alleen kuiken, biertje maar ook een klein plassertje).

Bovenstaande problemen klinken leuk maar zijn bedrijfsmatig natuurlijk rampzalig. Laat daarom tijdens het naamgevingsproces ook een linguïstische check doen. Wat zijn de mogelijke betekenissen en associaties van een merk in andere talen/ landen. Mocht daar niet direct geld voor zijn, zoek dan even via Google naar mogelijke betekenissen. Mocht het er goed uitzien, vraag dan in de eigen vrienden(of klanten) kring welke associaties een bepaald merk oproept. Zeker in onze online wereld, weet je namelijk nooit van te voren of een product opeens wel een grensoverschrijdend succes wordt.

IE in Bedrijf deel 2 - actie

IE in Bedrijf deel 1 (handelsnamen en merken) is een succes en nog steeds gratis te downloaden via de website. Inmiddels zijn we ook druk bezig met het maken van deel 2. Dat gaat over de bescherming van ideeën, voornamelijk in relatie tot het auteursrecht. Natuurlijk zullen we ook in dit deel tal van praktijkvoorbeelden bespreken, net als bruikbare tips en de meest voorkomende fabels op het gebied van auteursrecht.

Ben je bekend met fabels in het auteursrecht? (denk aan: "als je maar 7 verschillen aanbrengt, dan maak je geen inbreuk") Laat het ons weten via info@ie-inbedrijf.nl. Onder de leukste inzendingen worden drie boeken (hard cover) verloot.


Marjolein Driessen te gast bij BNR Juridische Zaken

Bij BNR - Juridische Zaken vertelt Marjolein Driessen, co-auteur van IE in Bedrijf, over het belang van de bescherming van intellectuele eigendom voor ondernemers en bedrijven. 

Luister het interview terug via de volgende link: www.bnr.nl/radio

BNR:

"Naam vastleggen
Stel je hebt een geniaal idee en begint een onderneming. Met een goede bedrijfsnaam en een sterke slagzin. Je bent vol van je briljante plannen. En het Intellectuele Eigendom? Dat regelen we ook nog wel een keer. Marjolein Driessen, intellectueel eigendomadvocaat bij LegalTree vertelt waarom je dat beter anders aan kunt pakken."


23 april 2015 - Het eerste boek van IE in Bedrijf (handelsnamen en merken) is gelanceerd

 

·        

Tijdstip:

17:16 (GMT+02:00)

Datum:

23 April 2015

Uitgever:

Legaltree - Quality is Personal

Trefwoorden:

abcor, legaltree, intellectueel eigendom, ondernemersboek, e-boek 

Rubriek:

Binnenland 

APS: Legaltree presenteert boek voor ondernemers: IE in Bedrijf

 

Dit is een origineel persbericht.

Legaltree presenteert 'IE in Bedrijf' - de eerste serie boeken over intellectuele eigendom voor ondernemers en bedrijven.

Vandaag presenteert Legaltree Publishers 'Handelsnamen en Merken': het eerste boek in de 8-delige serie 'Intellectueel Eigendom in Bedrijf'. Geen juridisch naslagwerk, maar het eerste, écht praktische boek voor ondernemingen die zorgvuldig om willen gaan met hun handelsnaam en merk.

Duidelijke taal voor ondernemers
'IE in Bedrijf' is geschreven in duidelijke taal en staat vol met voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de auteurs: Marjolein Driessen, advocaat/partner bij Legaltree en specialist op het gebied van intellectuele eigendom en reclamerecht en Theo-Willem van Leeuwen, merkenjurist en eigenaar van merkenbureau Abcor. Fabels worden uit de wereld geholpen en ondernemers krijgen tips over hoe ze de vruchten kunnen plukken van een goede bescherming van hun intellectueel eigendom.

Handelsnaam of merk?
Het eerste deel van de serie is getiteld: Handelsnamen en Merken. Wat is eigenlijk het verschil tussen een handelsnaam en een merk? Hoe ga je goed om met de naam van je bedrijf en van je producten? Hoe voorkom je dat een ander met jouw zorgvuldig gekozen naam aan de haal gaat? En als dat toch gebeurt, welke middelen heb je dan om dit misbruik tegen te gaan? Het is slechts een greep uit de vragen die Marjolein Driessen en Theo-Willem van Leeuwen helder hebben beantwoord.

De kansen van intellectuele eigendom
Het intellectuele eigendomsrecht is een bonte verzameling van diverse wettelijke regelingen zoals merkenrecht, modellenrecht, auteursrecht, handelsnaamrecht en octrooirecht. Voor ondernemers is het vaak bijzonder ingewikkeld om deze regelingen goed te doorgronden en optimaal toe te passen in hun bedrijf. "Hardnekkige misverstanden en foute adviezen zorgen voor tijdrovende en vooral dure juridische kwesties. Zonde, want een sterk merk kan een onderneming juist heel ver brengen. Met 'IE in Bedrijf' willen we ondernemers laten zien hoe ze deze kansen kunnen grijpen", aldus de auteurs.

Het boek is als E-book gratis te downloaden via
www.ie-inbedrijf.nl. Een hardcopy-versie is vanaf 15 mei a.s. te bestellen via onder meer www.bol.com
    
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op
www.perssupport.nl

http://www.ie-inbedrijf.nl
http://www.legaltree.nl

Noot voor de redactie
Voor meer informatie kunt u terecht bij Marjolein Driessen, partner/advocaat bij Legaltree: (+31) 88 040 21 50 of via e-mail
m.driessen@legaltree.nl. De serie 'IE in Bedrijf' heeft ook een eigen website: www.ie-inbedrijf.nl. Voor meer informatie over Legaltree en/of Merkenbureau Abcor verwijzen wij u graag naar www.legaltree.nl en https://merkenbureau.abcor.nl/

Over Legaltree
Advocatenkantoor Legaltree uit Leiden heeft de juridische dienstverlening op innovatieve wijze opnieuw vormgegeven. Legaltree heeft vanaf de oprichting in 2008 een unieke organisatiestructuur en -cultuur, waarin de vrijheid om te excelleren voor de advocaten en persoonlijk contact met de cliënten centraal staan. Legaltree werkt onder het motto 'Quality is personal' en wordt gevormd door ruim 20 partners die - individueel en als team - maatwerk leveren aan nationale en internationale cliënten.

Over Abcor
Abcor ontzorgt klanten en biedt praktische, heldere adviezen op het gebied van merkenrecht, zoals het claimen van rechten en het aanpakken van online merkinbreuk via websites en social media. Daarbij worden de grenzen van het IE-recht graag opgezocht. Met deze out-of-the-box benadering lukt het Abcor vaak om IE-rechten te claimen waar anderen dit opgeven.

 

ANP Pers Support, het ANP is niet verantwoordelijk voor de inhoud van bovenstaand bericht.

ANP Pers Support is een joint venture van het ANP en PR Newswire.

Websites

·         http://www.legaltree.nl

·         http://www.ie-inbedrijf.nl

 

·  

Copyright © 2014 ANP Pers Support Alle rechten voorbehouden. | http://www.perssupport.nl | disclaimer | contact