Marjolein Driessen is advocaat/ondernemer en een ervaren specialist op het gebied van intellectuele eigendom en reclamerecht. Zij adviseert vele innovatieve en creatieve ondernemers en (internationale) bedrijven op het gebied van merken, handelsnamen, auteursrecht en reclame (campagnes, advertenties e.d.). Haar cliënten waarderen Marjolein om haar pragmatische en doelgerichte aanpak en het persoonlijke contact. In conflicten tussen partijen is het vinden van een oplossing buiten de rechter om altijd het uitgangspunt. Maar waar dat niet anders kan, staat ze haar cliënten bij in procedures bij de rechter. Marjolein publiceert vaak over actuele IE-gerelateerde onderwerpen, zowel in de (landelijke) pers als via het Legaltree blog, en ze geeft regelmatig workshops en lezingen. Marjolein is naast haar werk als advocaat moeder van drie kinderen. In de schaarse vrije uurtjes wordt er steevast ruimte gemaakt voor bootcamp en hardlopen.
Theo-Willem van Leeuwen is jarenlang werkzaam geweest in het bedrijfsleven, onder andere als marketing manager en general manager bij diverse bedrijven in de reclamewereld. In 2002 heeft hij de overstap naar een carrière als merkenjurist gemaakt bij een internationaal gerenommeerd merkenbureau zodat hij zijn creatieve insteek kon combineren met het intellectuele eigendomsrecht. In 2008 startte hij zijn eigen merkenbureau, Abcor. Uitgangspunt is: het ontzorgen van klanten en praktische, heldere adviezen bieden op het gebied van merkenrecht (zoals: het claimen van rechten, de aanpak van namaak, het gebruik van merken op social media, online websites etc.). Theo-Willem is actief als docent en publiceert regelmatig in de (landelijke) pers. Naast zijn werk, begeleidt hij in de zomer tieners in survivalkampen en maakt hij graag bergtochten in onherbergzame gebieden in het buitenland.
Hoe bescherm je creatieve uitingen of ideeën en hoe zorg je ervoor dat anderen er niet mee aan de haal gaan? In onze dagelijkse, werkzame praktijk krijgen we veel van dit soort vragen. Van bijvoorbeeld ontwerpers, tekstschrijvers en fotografen maar vaak ook in het algemeen van ondernemers en bedrijven. Het komt veel voor dat geen (juridisch) advies wordt ingewonnen of dat advies wordt gegeven door juristen die geen specialist zijn op dit gebied. Dat leidt regelmatig tot onnodige (rechts)zaken die veel energie, tijd en geld kosten. Dat heeft ons aan het denken gezet. Er blijkt veel onduidelijkheid en onwetendheid te zijn op het gebied van intellectuele eigendom. De term ‘intellectuele eigendom’ is voor velen al onbegrijpelijk.
Het intellectuele eigendomsrecht (‘IE’) ziet op een verzameling van diverse wettelijke regelingen op het gebied van creativiteit, zoals: merkenrecht, modellenrecht, auteursrecht, handelsnaamrecht en octrooirecht. Om deze verschillende onderwerpen (meer) handen en voeten te geven voor ondernemers en bedrijven, in begrijpelijke, zo min mogelijk juridische taal, hebben wij het idee opgevat een boekenserie te maken over intellectuele eigendom. Daarbij worden zoveel mogelijk (opvallende) praktijkvoorbeelden gebruikt. De serie volgt het intellectuele eigendomsrecht gedurende de levenscyclus van een onderneming. In de voorgaande delen zijn de volgende onderwerpen aan bod gekomen.
- Deel 1 gaat over handelsnamen en merken. ‘Hoe positioneer ik mijn bedrijf het beste in de markt? Hoe zit het met handelsnamen en merken. Het ontstaan ervan en hoe deze kunnen (of moeten) worden beschermd. De exploitatie van merken en handelsnamen en hoe inbreuk op een merk of naam is tegen te gaan en te voorkomen.
- Deel 2 gaat over de bescherming van ideeën. De (on)mogelijkheden van ideeënbescherming, bijvoorbeeld door middel van het auteursrecht en het octrooirecht. Hoe ontstaat een idee ontstaat, wat de voorwaarden zijn om bescherming te kunnen claimen en wanneer inbreuk wordt gemaakt op de betreffende intellectuele eigendomsrechten zoals het auteurs- en octrooirecht.
- Deel 3 gaat over de bescherming van vormgeving, zowel grafische vormgeving als productvormgeving. In dit deel wordt vooral de bescherming via het modellenrecht besproken, maar ook komen de belangrijkste aspecten van het auteursrecht en merkenrecht aan bod.
- Deel 4 is het allereerste handboek voor bedrijven en ondernemers op het gebied van reclame. De belangrijkste onderwerpen die wij behandelen zijn: vergelijkende en misleidende reclame, gebruik van merken in reclame, de regels die gelden bij online reclame (zoals AdWords en sociale media), gebruik van (andermans) portretten/characters in reclame, inhakers en aanhakers bij (internationale) evenementen en ambush marketing.
- In deel 5 staat de vraag centraal welke intellectuele eigendomsrechten van belang zijn in de online wereld. Wie heeft de sterkste papieren om een domeinnaam te claimen? In hoeverre heb je recht op een bepaalde domeinnaam? Wat is toegestaan bij online reclame, AdWords, hyperlinken en sociale media? Hoe zit het met de bescherming van IE-rechten en privacy bij apps de rol van tussenpersonen zoals Marktplaats en eBay bij online namaak, zijn die daarvoor (mede) verantwoordelijk?
- Deel 7 gaat over het einde van een onderneming. We laten u graag weten als IE in Bedrijf – deel 7 wordt gelanceerd. Laat hiervoor uw gegevens achter op de website www.ie-inbedrijf.nl.
Mocht u vragen hebben over het onderwerpen die wij behandelen in onze boeken of over andere intellectuele eigendomsrechten of aanverwante onderwerpen, stelt u deze dan op onze website www.ie-inbedrijf.nl of door rechtsreeks contact met ons op te nemen.
Marjolein Driessen en Theo-Willem van Leeuwen
T: 088 0402150 / T : 071 5763116
E: info@ie-inbedrijf.nl